Najbardziej atrakcyjne trasy rowerowe w Polsce

Polska pod względem powierzchni zajmuje 9 miejsce w Europie. Na północy graniczy z Morzem Bałtyckim i Obwodem Kaliningradzkim, a na południu jej naturalną granicę stanowią Sudety i Karpaty. Niezwykła różnorodność krajobrazów, bogata historia i nasza narodowa gościnność sprawiają, że Polska jest jednym z najciekawszych kierunków turystycznych, a wciąż rozwijająca się infrastruktura pozwala w bezpieczny sposób podróżować na dwóch kółkach. Poniżej przedstawiamy naszym zdaniem najlepsze trasy rowerowe w Polsce.

Najatrakcyjniejsze trasy rowerowe w Polsce

Szlak rowerowy Green Velo

Wschodni szlak rowerowy „Green Velo” jest obecnie najdłuższym i najpopularniejszym szlakiem rowerowym w Polsce. Liczy ponad 2000 km, przebiegając przez 5 województw: warmińsko-mazurskie, podlaskie, lubelskie, podkarpackie i świętokrzyskie. Szlak na całej długości jest oznakowany w obu kierunkach. Można zacząć tę niezwykłą przygodę startując z północy, południa lub jakiegokolwiek innego punktu na trasie. Pomysł ten został zrealizowany w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013 i jest to największe tego typu przedsięwzięcie w naszym kraju.

Jezioro na trasie Green Velo

Przebieg trasy Green Velo

Trasa Green Velo rozpoczyna się w Elblągu, skręca na północy wschód, wzdłuż urokliwego Zalewu Wiślanego, aby dotrzeć do styku granic trzech państw: Polski, Litwy i Rosji. Następnie skręca na południe biegnąc wzdłuż granicy z Białorusią, a potem Ukrainą. Po drodze mija Białowieski, Biebrzański i Narwiański Park Narodowy oraz takie miasta jak: Chełm i Włodawę. Następnie dociera do województwa podkarpackiego, przecinając Przemyśl, skąd skręca na północny zachód Doliną Sanu, docierając do Rzeszowa i Sandomierza. Przez Góry Świętokrzyskie prowadzi nas do Kielc, aż do Końskie, gdzie znajduje się koniec szlaku.

Trasa rowerowa wzdłuż Bałtyku

Rowerem wzdłuż Bałtyku

Klasyczna trasa R10 prowadząca wzdłuż wybrzeża Morza Bałtyckiego. Mamy w Polsce fantastyczną linię brzegową z wieloma atrakcjami, pięknymi widokami, a także rozbudowaną bazą gastronomiczną i noclegową. Z racji nieco niższych temperatur w porównaniu do innych regionów oraz silniejszych wiatrów, jazda wzdłuż wybrzeża jest przyjemna nawet w środku lata, gdy w pozostałych częściach kraju panują upały. To idealny wybór na pierwszą, dłuższą wycieczkę lub na wyjazd z dziećmi. Dzieci kochają morze!

Przebieg trasy rowerowej wzdłuż wybrzeża.

Najczęstszym punktem, z którego rozpoczyna się wycieczkę jest Świnoujście. Jest to miasto portowe, położone na kilkudziesięciu wyspach i wysepkach. Następnie trasa biegnie na północny wschód do Kołobrzegu, słynącego z uzdrowisk, pięknych plaż i wielu perełek architektonicznych. Kilkanaście kilometrów dalej mijamy kurorty takie jak: Ustronie Morskie, Mielno, Darłowo, Ustkę, aż docieramy do Łeby, a następnie Władysławowa. Stamtąd już tylko 35km dzieli nas od celu wyprawy jakim jest Hel.

Trasa rowerowa w polskich górach

Rowerem dookoła Tatr

Nieco większym wyzwaniem zarówno logistycznym, jak i kondycyjnym jest wyprawa w góry. Pogoda bywa kapryśna, a jej zmiany następują nagle. Warto o tym pamiętać. Mimo trudności polecamy choć raz wybrać się w góry, ponieważ jazda w nich jest kwintesencją wypraw rowerowych, a widoki rekompensują cały włożony wysiłek.

Przebieg trasy dookoła Tatr

Proponowana trasa liczy 360 km, z czego prawie połowa po słowackiej stronie. Ruszamy ze stolicy Tatr – Zakopanego. Kierując się na północny zachód mijamy Wojtyczki, górę Żar i dojeżdżamy do urokliwego jeziora Czorsztyńskiego. Pokonujemy granicę i wjeżdżamy na stronę słowacką jadąc aż do miasta Ves. Teraz zmieniamy kierunek na zachodni i udajemy się do miejscowości Liptovský Trnovec leżącej nad jeziorem Liptovska Mara. Znowu zmieniamy kierunek na północny i wracamy do Polski przez Tvrdosin i Namestovo. W miejscowości Jeleśnia skręcamy w prawo na Przyborowo, a następnie wracamy do Zakopanego.

Nawigacja rowerowa na wyprawę

Obecnie nawigacje rowerowe oprócz samej trasy i miejsca, w którym aktualne się znajdujemy potrafią podpowiedzieć gdzie znajdują się miejsca warte odwiedzenia, zabytki, restauracje i hotele. Jest to znacznie bardziej wygodne rozwiązanie niż tradycyjna, papierowa mapa.